Logo Manu-Mail nv
Logo ESF en Vlaamse overheid

DigRevC19

Een project gefinancierd en gesteund door
het Europees Sociaal Fonds (ESF)
en het Vlaams Cofinancieringsfonds

Met ondersteuning van subsidie partner, Kreski cvba

Digital Marketing - Week 6

- Pricing: realtime pricing,
dynamic pricing/yield pricing
- Online verkoopkanalen
- E-fulfillment binnen het distributiebeleid
- De impact van een platformstrategie

(Gebruik de pijltjes of spatiebalk om door te gaan)

Dynamic pricing/
yield pricing

Pricing


Dynamic pricing: Hierbij past men continu zijn prijzen aan om de winst maar ook verkoopkansen te optimaliseren.
In deze prijsstrategie gaat men op zoek naar prijzen die de consument op een bepaald moment bereid is te betalen.

Yield pricing: Yield pricing is een strategie die gericht is op het behalen van een zo hoog mogelijk rendement.
Om dit te bereiken worden de prijzen en het beschikbare aanbod tussentijds aangepast.
Vliegmaatschappijen passen zo bijvoorbeeld hun aanbod en prijzen van vliegtickets
=>verkopen vaak last-minute tickets aan tegen een relatief voordeligere prijs om
van hun tickets die dreigen over te blijven, af te geraken.

Realtime pricing

Pricing


Hierbij kunnen prijzen op elk ogenblik wijzigen in functie van veranderende productiekosten.
Zo kan je als vb. de prijs van benzine bekijken. Deze prijsschommelingen zijn het gevolg van
schommelingen in de vraag en het aanbod.

Online verkoopkanalen


Een verkoopkanaal is de plaats waar bedrijven gebruik van maken om hun producten en/of diensten
aan klanten aan te bieden.
=> Kan een webshop zijn, kan via social media zijn, een app of via een ander medium/platform.

E-fulfillment

Binnen het distributiebeleid


Het logistieke afhandelen van bestellingen van webshops. Het totale logistieke proces wordt
door webwinkels uitbesteed aan een extern bedrijf. Dit gaat van de inslag en opslag, tot aan
de verzending naar de eindklant en rapportages van verwerkte bestellingen en voorraad.

Platformstrategie

De impact


Het businessmodel is niet langer meer louter gebaseerd op transactiewinsten (kostprijs + winst = verkoopprijs),
maar ook op andere winstmogelijkheden zoals aantrekkelijkheid, service en advertising. Een consument koopt
echter veel minder, meteen aan bij een producent.

Aan de slag!

Stof tot nadenken


Zijn er toepassingen die we nu gebruiken m.b.t.:
Dynamic pricing/Yield pricing,
Realtime pricing,
Online verkoopkanalen
E-fulfillment binnen het distributiebeleid,
of een platformstrategie?

Of denk je aan nieuwe toepassingen?
Geef jouw idee dan zeker mee: Stefanie (sales@manu-mail.be)

Digital Marketing
Week 6

Presentatie van 09/06/2021,
Gegeven door Gilles Van Der Linden


Klik hier om naar het hoofdscherm te gaan